betty

Direktlänk till inlägg 20 juni 2014

Glad midsommar!

Av Bettan - 20 juni 2014 17:37

Så vad midsommar kommen, Glad midsommar till er alla!

Jag har egentligen inte förstått vad denna midsommar går ut på, förutom nubbe, sill och svensk fylla.. men varför firar man midsommar? Är de nån som vet…


Här är en liten förklaring:

Midsommar firas allmänt i Sverige, vid en tidpunkt nära sommarsolståndet. Högtiden har ett förkristet ursprung, men belägg för en förkristen skandinavisk högtid 24/6 saknas. Kyrkan firar Johannes Döparens födelse vid 24/6 sedan 300-talet, och förde med sig denna högtid till Sverige på 1000-talet. Ordet midsommar förefaller däremot vara förkristet, och syftade ursprungligen på det tredje kvartalets början 20-22 juli, d.v.s en månad senare än det kristna midsommarfirandet. Medan de tre övriga kvartalsskiftena (19-21 januari, 20-22 april, 20-22 oktober) förknippas med blot i isländska källor, saknas tydliga belägg för ett sådant vid kvartalsskiftet i juli. I folkmun flyttades ordet midsommar över från att syfta på kvartalsskiftet i juli till att syfta på det kristna firandet av Johannes döparen i juni.

 

Så nu vet både ni och jag varför..


Många verkar ha sin egen tradition på midsommar.. man firar med vänner ute på landet och röjjer lös. Men jag själv har inte riktigt hittat den där egna traditionen ännu. Kom faktiskt att tänka på att det här är den enda stor helg som jag inte har någon tradition. Oftast har jag jobbat på midsommar. Men jag har faktiskt upplevt en fantastisk midsommar för några år sedan, precis så som jag tycker att den ska vara.. Då var det brännboll på dagen tillsammans med en massa trevliga människor, och sen på kvällen var det grillning och fest tillsammans med ett superhärligt gäng, som jag saknar att umgås med. Men just nu är midsommar endast en påminnelse om att jag för 4 årsedan fick reda på att min dåvarande karl hade någon annan som han hellre tänkte på. Men, jag ska nog hitta min egna tradition på denna stor helg också... Dags att ändra på det!


Men just idag är jag ändå glad att bara få ta det lugnt.. att få lite egen tid för återhämtning. Jag har ätit en toastskagen (hemgjord), och sen blev de hemgjord potatissallad (på färskpotatis) och rostbiff.. mumms! Det är ju så galet gott.  Så nu blir det lite filmmys i soffan och kanske lite vin.

Hörs!


/Miss B

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bettan - 30 mars 2017 17:58

Tillbaka från 08-land.. vilken resa må jag säga.. jättebra utbildning, men allt runt omkring som kunde gå fel gick ju fel.. de började när vi checka in på hotellet.. first hotell kungsbron.. då vi insåg att våra rum låg i källaren ? de va dessutom sv...

Av Bettan - 26 mars 2017 20:17

När jag vaknade imorse, blev jag förvånad över att jag sovit ända till halv 10.. det brukar jag aldrig göra, men så kom jag på att det är ju sommartid nu, denna tidsomställning har berövar mig på en hel timme.. och dagen bara flög iväg. Helgen är sna...

Av Bettan - 26 mars 2017 01:28

Så är en ny vecka över.. men en bra sådan! Jacka trivs verkligen på mitt nya jobb, mina arbetskamrater är fantastiska och stöttande. Dom underlättar verkligen min vardag, och dagarna går så snabbt. I veckan blev jag utnämnd till positivitetsbassadör ...

Av Bettan - 21 mars 2017 20:52

Länge sedan sist nu.. och det har ju sina olika anledningar.. när man kämpar och kämpar så hinner man inte riktigt stanna upp och reflektera, vilket man egentligen borde.   Men.. jag har alltså flyttat upp till norrland, har ju alltid varit en no...

Av Bettan - 21 augusti 2016 20:30

Så var sommaren över med stormsteg.. jag har nu haft 3 veckors semester.. dock inte i följd, utan fick dela upp det. De 2 första veckorna spenderades i ett fantastiskt soligt norrland…                 Och den sista veckan spendera...

Ovido - Quiz & Flashcards